Best Western Hotels
  • Minun Best Western Rewards
  • Tarkista varaus


Moottoripyörällä Suomessa - Kesä 2013

teksti ja kuvat: Kalevi Kankaansyrjä

Olin ollut ns. tien päällä Keski-Suomessa ja Pirkanmaalla jo muutamia päiviä ja elettiin heinäkuun kolmatta sunnuntaita. Olin tehnyt poikamme Jaakon kanssa treffit tulevaa yhteistä muutaman päivän mp -retkeä varten Ruovedelle. Jaakko oli lähtenyt varhain aamulla Turusta kohti Ruoveden ABC-huoltoasemaa, jonka olimme sopineet kohtaamispaikaksemme. Saavuimme molemmat ällistyttävällä tarkkuudella eri suunnista huoltoasemalle sopimaamme aikaan. Vaihdoimme kuulumiset, tankkasimme ja nautimme kahvit ennen yhteiselle taipaleelle lähtöämme. Tulevaksi yöpaikaksi olimme valinneet hotellin BEST WESTERN Hotel Vallonian Vaasassa. Itse asiassa tällä reissulle olimme suunnitelleet reitit niin, että yöpymiset osuivat useaan Best Western -hotelliin ja tuolloin käytimme hotelliketjun Motopassia.

Kun kesää 2013 muistelee, niin se oli säiden puolesta varsin suotuisa moottoripyörämatkailulle. Näin oli aluksi muutama tunti meidänkin kanssa, mutta Alavudelta lähtien Esteri oli vieraanamme lähes joka kilometrin päivän loppuun asti. Ylistarolla vierailimme sen keskustassa sijaitsevalla Kriikun myllyllä, jossa kesäaikaan toimi kahvila ja sepän paja. Erikoista myllyssä on se, että se on ollut saman suvun omistuksessa koko olemassaolonsa ajan aina 1870-luvulta lähtien. Maassamme on ollut myllyjä aina siellä missä vesi virtasi kuten nyt Kyröjoessa. Kun kyseessä oli vähänkin isompi kyläyhteisö, niin aina sieltä löytyi mylly, koska olimmehan ennen viime sotia maatalousyhteiskunta. Myllyt toimivat myös pieninä ”tietotoimistoina”, joissa ihmiset tapasivat toisiaan ja vaihtoivat kuulumisia.

Maisematietä (tie 7200), jota Kyröjoki seurasi, lähdimme kohti tavoitettamme. Rantatietä oli nautinnollista ajella. Napuen kylässä ylitämme joen maamme vanhinta riippusiltaa käyttäen. Tässä Napuen kylässä käytiin Pohjan Sodan viimeinen suuri taistelu ruotsalaissuomalaisten joukkojen kohdatessa lukumäärältään ylivoimaiset venäläisjoukot. Taistelusta on näyttävä muistomerkki aivan sillan luona. Pohjan sodan tappion seurauksena tuli Suomeen venäläismiehitys ja alkoi ns. Ison Vihan aika (1713 -1721). Tuolloin kasakat ja venäläissotilaat ryöstivät kaiken arvokkaan, surmasivat ja raiskasivat väestöämme ympäri valtakuntaa. 

Vuonna 1606 perustettu Vanha Vaasa on aina vierailun arvoinen. Täällä on nähtävää vuosisatojen takaa. Maamme kaupungit rakennettiin puusta ja niinpä niiden suurin vihollinen oli ”punainen kukko” eli tulipalo. Vaasa koki tämän vuonna 1852. Näkyvimpänä muistona tästä on vanhan kirkon muurit. Majapaikkamme BEST WESTERN Hotel Vallonia sijaitsi muutaman kilometrin Vaasan keskustasta pohjoiseen ns. rantatietä eli valtatietä numeroa 8. Pyörät jätimme hotellin etuoven eteen, kun lähdimme majoittumaan. Hotellissa oli varsin hiljaista ja ravintola oli kiinni. Näin tyydyimme pizza-illalliseen, jollaista tarjosi kadun toisella puolella oleva pizzeria. Päivä oli ollut yllättävänkin paljon energiaa kuluttava ja kello näytti sellaisia lukemia, että päätimme jättää Vaasan keskustan käymättä. 

Seuraava päivä alkoi valoisasti lähtiessämme tielle 8, jota olimme päättäneet käyttää mahdollisimman vähän matkallamme Ouluun ja tämä onnistuikin helposti. Reittimme oli Koivulahti, Maksamaa, Oravainen, Uusikaarlepyy, Pietarsaari, Kokkola, Kälviä, Kannus, Ylivieska, Oulainen, Vihanti, Liminka ja Oulu.  

Maamme historiassa Koivulahti kantaa epämiellyttävää ennätystä. Vuonna 1961 täällä koettiin lento-onnettomuus, jossa menehtyi koko lentokoneen miehistö ja kaikki matkustajat. Uhreja oli kaiken kaikkiaan 25 henkilöä ja se on edelleen maamme vakavin siviililento -onnettomuus. Ikävän maun lisää onnettomuuteen se, että tutkimuksissa on päädytty miehistön ollen noin 2 promillen maistissa. Koivulahden puukirkolta jatkoimme Maksamaalle eli ruotsiksi Maxmo, sillä olimme saapuneet ruotsinkieliselle Pohjanmaan rannikolle. Kylä oli viehättävä ja hieman keskustasta opasteet johtivat meidät Tottesundin kartanolle. Pohjanmaalla kartanoita on huomattavasti harvemmassa kuin eteläisemmässä Suomessa, mutta maalaistalot ovat sitäkin komeampia. Kartanon rakennutti kreivi Claes Tott vuonna 1660. Upea punainen päärakennus on toiminut useissa merkittävissä tehtävissä kuten kansallissäveltäjämme Jean Sibeliuksen ja Aino Järnefeltin hääpaikkana vuonna 1892. Maksamalla aivan tien 8 laidalla sijaitsee Kärklax, jonne pysähdyimme ja tämä oli hyvä valinta. Klemetsintalo ja sen kotiseutumuseo sekä monet muut, vaikka kävellen tavoitettavat, lähikohteet pystyivät tarjoamaan matkailijalle mukavan taukopaikan. 

Oravaisissa poikkesimme Vänrikki Stoolin keskukseen. Keskuksessa toimii museo ja sen edessä olleilla pelloilla oli suuri taistelu Suomen Sodassa syyskuussa 1808. Näistä tapahtumista kertoo Vänrikki Stoolin tarinat. Hävityn sodan johdosta Suomi liitettiin Venäjään. Seuraavana oli vuorossa Uusikaarlepyy, jonne oli Oravaisista matkaa noin 45 km. Suoritimme sight seeing ajelun läpi kaupungin ja jatkoimme hieman pohjoisempana olevaan Pietarsaareen. Ajoimme suoraan pienen kaupungin ytimeen eli torille, jonka yhdellä laidalla on kaunis raatihuone. Jaloittelimme hetken ja nautimme jäätelöt. Aamusta saakka meitä oli suosinut varsin mukava ajosää. Lähtiessämme 7 sillan saaristoon osuu silmiimme Jaakonkatu ja se oli toki taltioitava kameran muistikortille. Seitsemän sillan saaristoksi kutsutaan mukavaa tietä 749 Pietarsaaresta Kokkolaan. Noin 40 km matkalla useat sillat yhdistävät saaret ja maisemat miellyttävät silmää. Voin suositella pieniä poikkeamia päätieltä esimerkiksi Fågernäsiin tai Bosundiin. 

Päivän etappimme oli siinä määrin pitkähkö, että jätimme Kokkolassa pysähdyksen väliin ja etenimme Kälviän kautta Kannukseen. Tihkusade ja ilman viilentyminen oli alkanut jo Kokkolassa ja pitäessämme Kannuksessa ajotaukoa lisäsimme pitkähihaiset puserot ajopuvun alle. Huoltoasemalla nautimme myös hampurilaisaterian, jonka makumaailma ei meitä aivan tyydyttänyt.  

Kalajoki virtasi läpi Ylivieskan ja joen rannalla sijaitsevalla vanhalla myllyllä pidimme taukoa. Olimme juuri lounastaneet ja jätimme siksi myllyn kahvilan herkut rauhaan. Epäilemättä Ylivieskan ns. merkittävin mies kautta aikojen on ollut neljäs presidenttimme Kyösti Kallio. Hänellä on itseoikeutetusti kaupungissa muistomerkki ja sen kautta kiertäen lähdimme vielä katsomaan Kallion lapsuuden miljöötä, joka sijaitsi Kankaanmäellä noin 6 km keskustasta. Matkalla näimme niin suuren uuden talon tai sanoisinko tarkemmin, ”pienen linnan”, että pysähdyimme sitä kuvaamaan. Kankaanmäellä löysimme pienen etsiskelyn jälkeen maalaistalon ja sen muiden rakennuksien luona oli Kallion muistokivi, joka kertoi Kallion asuneen täällä vuosina 1885 -1895. 

Oulainen ja Vihanti olivat seuraavina vuorossa: pieniä paikkoja molemmat. Kiertelimme näissä hetken ja pysähdyimme pikku tauoille muutenkin kuin vain laskeaksemme jalat pyörän päältä risteyksessä. Oulaisen keskustan jälkeen oikealla sijaitsi Piipsjärvi, jonka historia on hieman erikoinen. Järvi kuivattiin 1800-luvun lopussa, mutta vuonna 1978 se syntyi uudelleen. Järvi vesitettiin ja siitä tuli maamme ensimmäinen uudelleen vesitetty järvi, jolla on pituutta 5 km ja leveyttä parhaimmillaan 1.5 km. Järven jälkeen saavuimme Korvenkylään, jossa pienen etsiskelyn jälkeen löysimme haluamme. Se oli lyhyen santatieajon varressa ollut Mestari- Heikin maja. Tämän asunnon Heikki Kilpua – Myllymäki (1854 – 1934) rakensi kivestä itselleen sen jälkeen kun hänen talonsa ja myllynsä olivat palaneet. Matkailunähtävyydeksi kiviasunto oli huonosti hoidettu. Mestari - nimen Heikki oli saanut ahkerana maanraivaajaa ja siitä myös hänet on palkittu. 

Ennen Oulua oli vielä Liminkaja siellä eritoten vanha Liminka, josta löytyy laaja ja kaunis museoalue. Täällä on sijainnut aikoinaan Limingan keskus, jossa ns. nauha-asutus myötäili Liminkajoen uomaa. Limingan pitäjä on ollut laajimmillaan 1600-luvu alussa, jolloin siihen kuuluivat laajat alueet Pohjanlahdelta aina Kainuuseen saakka. Kierros vanhassa Limingassa kannattaa ehdottomasti tehdä ja uudesta keskustasta voi bongata vaikkapa Linnukka patsaan. Oulun hotelli BEST WESTERN Hotel Apollo oli seuraava rastimme ja yöpaikkamme, jonne saavuimme melkoisessa sateessa. Pyörät jätimme hotellin parkkipaikalle sisäpihalle. Taisimme olla säälittävä näky märissä ajopuvuissa kantamuksinemme, koska respan virkailija esitti meille varaamamme huoneen vaihtamista hieman isompaan saunalliseen huoneeseen vain muutaman euron lisämaksulla. Meidän oli helppo tähän suostua. Saunan jälkeen lähdimme kaupungille kohti satamaa, jossa kauniit vanhat aitat ja tori sijaitsivat. Alue on satoja vuosia vanha kauppapaikka, josta esimerkiksi puulaivojen valtakaudella vietiin tervaa ja sahatavaraa ympäri Eurooppaa. Täältä löytää myös toripoliisin, joka on ehkä Oulun tunnetuin patsas. Kävelykierroksen päätämme kauniille raatihuoneelle ja se sekä usean tunnin takainen lounas on kiihottanut ruokahalun äärimmilleen. Tähän meille oli lääkkeenä ravintola Pannu, jota respan virkailija oli meille suositellut. 

Esteri oli aamulla herätessämme edelleen kutsumattomana vieraana. Ja sade vaikutti vain yltyvän lähtiessämme seurailemaan Oulujen 109 km pitkää juoksua aina Oulujärvelle saakka Vaalaan, josta Oulujoki sai alkunsa. Pysähdyimme Muhokselle, jossa Jaska meni ostamaan pitkät kalsarit karkottaakseen viluntunteensa, jota kolea ajokeli aiheutti. Muhoksella piipahdimme katsomaan museosuojattua Ponkilan puusiltaa ja talonpoikaisjohtajan Musta- Nykyrin muistokiveä. Ylitimme toistamiseen Oulujoen käyttäen voimalaitoksen yhteyteen rakennettua tietä. Joki on valjastettu useilla voimalaitoksilla ja niinpä tukinuitto ja tukinlaskijat ovat enää vain kaukainen muisto. Muhoksen lähellä sijaitsevassa Mottaan kylässä olivat Topeliuksen isän isoisän piilopirtin rauniot ja muistomerkki, joita kävimme katsomassa. Tänne, silloin asumattomaan korpeen, oli perhe paennut ison vihan aikana turvaan venäläisten terroria. 

Seuraavan pysähdyksen paikka on Utajärven vuonna 1993 avattu kivipuisto. Yli 50 kookkaan kivilohkareen voimin puisto esittelee maamme kallioperän kehitystä. Joukossa oli suuri joukko kiviä joiden nimeä en ollut koskaan edes kuullut puhumattakaan siitä, että olisin kiveä nähnyt. Harvinaisuus on esimerkiksi puiston kivi, joka on EU:n kallioperän vanhinta kiveä eli Siuruan Gneissiä. Lopulta sade loppui ja matkamme Utajärveltä eteenpäin eteni mukavissa merkeissä. Ainutlaatuisen maatilakokonaisuuden koimme Lamminahon tilalla hieman ennen Vaalaa. Yli 20 rakennusta, joista osa oli aina 1700-luvulta, tarjosivat nähtävää. Tilalle, kuten monelle muullekin tilalle, olivat voimalaitokset tuoneet suuria muutoksia. Lamminahon luona Niskakoski oli ollut 9 km pitkä ja muutama kymmenen metriä leveä soliseva koski. Nyt leveyttä oli pari sataa metriä ja veden pinta oli noussut 11 metriä ja näin vesi oli jättänyt alleen runsaasti viljelymaita. Lamminahon jälkeen oli vuorossa pieni tutustumisajelu Vaalassa ja sen jälkeen käänsimme pyörien keulat kohti Iisalmea. Nautimme matkalla tukevan ns. rekkamiesaterian; paistettuja perunoita, makkaraa, pekonia ja kananmuna. Ajelimme Oulunjärven eteläpuolista reittiä maailman pienimpään ravintolaan Kauppiin. Guinnessin kirjaan päässeen ravintolan koko on 8 neliötä.  Se sijaitsi Iisalmessa aivan lähellä Olvin juomatehdasta ja panimomuseota. Yöpaikan olimme varanneet BEST WESTERN Hotel Savoniasta, Kuopiosta, jossa olen monesti yöpynyt. Tänne vei matkamme Iisalmesta. Hotelli ei sijaitse aivan Kuopion keskustassa, mutta siitä on hyvä bussiyhteys keskustaan. Pyörät voi jättää hotellin vieraille varatulle parkkipaikalle tai hotellin varastohäkkiin, valitsemme jälkimmäisen. 

Jalkauduimme bussista keskustaan sateen jatkuessa. Kuopion tori oli tuolloin suuren remontin työmaa. Jalkamme kastuivat tuota pikaa, mutta jatkoimme sinnikkäästi satamaan, joka minusta on yksi Kuopion helmistä. Oli heinäkuu ja maamme kesämatkailun vilkkainta aikaa. Nyt ei vaan ihmisiä ollut liikkeellä johtuen varmasti vetisistä olosuhteista. Päivällispaikka löytyi ja energiatankkauksen jälkeen olimmekin valmiita palamaan hotellille yöpuulle ja jatkamaan aamulla reissuamme kohti Kymeenlaaksoa. 

Trip Advisor for Best WesternKlikkaa Tripadvisor-logoa hotelliesittelysivulla ja näet millaista palautetta hotelli on saanut maailman suosituimmassa matkailuyhteisössä!